perjantai 12. helmikuuta 2010

Miten voitaisiin mahdollistaa ja toteuttaa opetustilanteessa tapahtuvaa oppimista tukevaa...vertaisviestintää?

Miten voitaisiin mahdollistaa ja toteuttaa opetustilanteessa tapahtuvaa oppimista tukevaa opiskelijoiden keskinäistä vertaisviestintää?

Saada opiskelijat keskustelemaan keskenään oppimistilanteissa, siis tavoitteiden suunnassa, tarkoittaa käytännössä opetus- / oppimistilanteen suunnittelua ja toteuttamista oppijakeskeisesti. Millä tavoin opettaja saa  opiskelijat käsittelemään asioita yhdessä sekä teoreettisemmissa tilanteissa että käytännön kokeiluja tai työtä tehdessä?

Suunnittele oppimistilanne sellaisen toiminnan jatkumoksi, jossa opiskelijat pääsevät ihmettelemään ja keskustelemaan asioista yhdessä. Suunnittele opiskelijoiden toiminta vertaisten kanssa työstettäviksi pienemmiksi tai laajemmiksi tehtäviksi. Sovita opettajan toiminta tähän prosessiin oppimisen tavoitteen saavuttamisen kannalta tarkoituksenmukaisesti. Jos oppimistilanteesta tekee paljon vertaistoimintaa sisältävän, silloin opiskelijat oppivat vähitellen puhumaan, tuottamaan ja tekemään asioita yhdessä.

Paljon vertaistoimintaa sisältävien oppimistilanteiden suunnittelu ja toteuttamien voi olla helpompaa, jos käytät aluksi pohjana olemassaolevia opetus- tai oppimismenetelmiä. Voit kehittää niitä sitten vuorovaikutteisemmiksi ja dialogisemmiksi.

Vertaistoimintaan perustuvien oppimistilanteiden rakentamisen lisäksi valmentaisin opiskelijoita kehittyneempään keskusteluun ja viestintään, toisin sanoen dialogiin. Opiskeluajan oppimistilanteet ovat kullanarvoisia mahdollisuuksia kehittää työelämässä ja yleensä elämässä arvokasta dialogiosaamista.

Jotta osaat valmentaa opiskelijoita, aloita  tai jatka oman itsesi valmentamista näissä asioissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti