perjantai 19. helmikuuta 2010

Miten saada aikaiseksi dialogi nuorisoryhmän kanssa?

Dialogin aikaan saaminen nuorisoryhmän kanssa on melko helppoa, jos välttää tavallisia keskustelun sammuttavia asioita, kuten omien valmiiden ajatusten syöttäminen ja itseä kiinnostavista asioista kertominen tai niissä pysyminen. Toinen parempi tapa voisi olla turvautuminen keskeisiin dialogisiin asioihin ja osataitoihin, kuten omien ennakkokäsitysten tiedostaminen ja niiden esiin tuomisen ja syrjään vetämisen säätely sekä avoimin kysymyksin tiedusteleminen.

Keskustelu nuorten kanssa voi kariutua siihen, että tekee monia keskustelualoituksia, jotka ovat nuorille vieraasta maailmasta eikä juttu hyvästä tarkoituksesta huolimatta jatku. Sen vuoksi kannattaa paremminkin edetä avoimilla kysymyksillä, joiden avulla pääsee sisään nuorten ajattelun, kokemusten ja tekemisten maailmaan. Tähän nuoret ovat valmiita, jollei aikuinen ihan heti kaadu alkumurahduksiin tai muihin innottomuuden osoituksiin.

Kuullessaan nuiorten vastauksia, kannattaa miettiä mitä asioita omasta ajattelustaan tuo esiin keskustelussa ja minkä kertomista viivyttää. Kun keskusteluyhteys on löytynyt ja luottamus herännyt, silloin aikuisella on paremmat mahdollisuudet tuoda myös omaa ajatteluaan mukaan keskusteluun - siis nimenomaan niin että se yhdistyy  asioihin ja tapaan jolla nuoret etenevät asian käsitelyssä.

Nämä yllä olevat asiat pätevät myös opetustilanteessa, jolloin oppimistilanteeseen kannattaa suunnitella erilaisia opiskelijoiden yksin, pareina tai pienryhmässä yhdessä tehtäviä juttuja. Opiskelijat siis työstävät monin eri tavoin käsiteltävää asiaa, jolloin opettajan vuoro tulee aina tehtävän mukaisesti juuri oikeaan tarpeeseen ja oikeaan aikaan. Kannattaa myös pitkin oppimisprosessia valmentaa nuorisoryhmää dialogiin. Se edellyttää, että osaat itse niitä dialogisia asioita, joihin valmennat opiskelijoita.

1 kommentti:

  1. Ah miten vaikeaa opettajalle välillä on tuo omien ajatusten esiintuomisen sääntely. Minusta oli ihana lukea näin konkreettisia ohjeita nuorisoryhmän aktivoimiseksi dialogiin. En ole taitava keskustelija ja kaipaan juuri toimivia malleja keskustelun ohjaamiseksi. On kyllä erittäin totta, että opettajan mielipiteiden ja kokemusten liiallinen tuputtaminen tappaa keskustelun alkutekijöihinsä. Ehkä minun pitäisi valmistella Helenan ehdottamia avoimia kysymyksiä etukäteen, kun tiedän päätyväni tilanteeseen, jossa opiskelijoiden oppimisen tiedostetuksi tuleminen edellyttää dialogia. (Hanna S)

    VastaaPoista