tag:blogger.com,1999:blog-15259212843353892472024-03-08T11:21:13.616+02:00Dialogia etsimässä ja oppimassaTarkoituksena on kehittää dialogiosaamista, erityisesti oppimisen palveluksessa.Olen Helena Aarnio.http://www.blogger.com/profile/07391718363302386687noreply@blogger.comBlogger141125tag:blogger.com,1999:blog-1525921284335389247.post-71293975686055685682013-10-18T10:57:00.000+03:002013-10-18T10:57:42.361+03:00Mihin dialogiosaaminen myös yllättäen yhdistyy?Sisäistä yrittäjyyttä voi kehittää myös dialogiosaamisen avulla. Silloin on hoksannut ja myöntänyt toisten arvon ja merkityksen kehittymisessä ja oppimisessa. Individualistinen ja minäkeskeinen oleminen ja työskentely eivät tunnu enää hyvältä, vaan haluaa löytää uutta yhdessä muiden kanssa ja muiden avulla. Haluaa vilpittömästi tuoda muille ja ottaa avoimesti muilta vastaan. Oleminen ja toiminta Olen Helena Aarnio.http://www.blogger.com/profile/07391718363302386687noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1525921284335389247.post-85301163340262808872013-10-11T14:00:00.001+03:002013-10-11T14:00:17.443+03:00Miten syntyy kunnollinen oppimisyhteisö?Kunnollisessa oppimisyhteisössä näkyy yhdessä tekemisen ja oppimisen into ja ilo. Miten tähän päästään? Taitava dialogiosaaja pystyy rakentamaan turvallista, kehitteillä olemisen sallivaa, kaikkia kunnioittavaa ja arvostavaa oppimisyhteisöä. Jokainen saa rauhassa - ilman kaiken ilon syövää keskinäistä kilpailua - oppia ja kehittyä. Mitä useampia dialogiosaajia yhteisössä on, sitä parempaa Olen Helena Aarnio.http://www.blogger.com/profile/07391718363302386687noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-1525921284335389247.post-66666911868886778042013-10-04T14:02:00.000+03:002013-10-04T14:23:42.022+03:00Mistä vertaiset voisivat aloittaa yhdessä ajattelemisen oppimisen?Dialogista työskentelyä voi oppia myös vertaisten kesken oppimisyhteisöissä. Vertaiset valitsevat esimerkiksi kolme dialogista toimintatapaa, joita harjoitellaan seuraavan viikon ajan. He päättävät antaa toisilleen tilanteittain palautetta dialogisuuden onnistumisesta. Tietoisen havainnoinnin, tutkailun ja harjoittelun kohteeksi voi valita esim. seuraavat kolme toimintatapaa:
suhtaudun toiseen Olen Helena Aarnio.http://www.blogger.com/profile/07391718363302386687noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1525921284335389247.post-11190248969708091552013-09-30T16:46:00.000+03:002013-09-30T17:01:04.781+03:00Miten opitaan dialogisempaan kulttuuriin?Dialogiseen oppimisyhteisökulttuuriin oppiminen vaatii siihen ohjaavalta varsin määrätietoista otetta. Jos harjoitellaan dialogiosaamista dialogisin menetelmin (esim. Keskusteluliput), osallistujat pyrkivät usein herkästi määrittämään itse menetelmän oppimisen toimintaohjeet: "No, me päätettiin että me keskustellaan ihan vapaasti vaan." On kuitenkin tärkeää alkaa dialogisten taitojen harjoittelu Olen Helena Aarnio.http://www.blogger.com/profile/07391718363302386687noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-1525921284335389247.post-70127214931938510182013-09-27T10:53:00.001+03:002013-09-27T10:53:59.375+03:00Miten niin dialoginen oppiminen eroaa tavallisesta keskustelevasta opetustilanteesta?Dialogisessa oppimisyhteisössä jokainen oppija (opiskelijat ja opettaja) osalllistuu ja kertoo ajattelustaan ja toiminnastaan. He tiedustelevat toisiltaan uteliaina lisää, jotta ymmärtäisi ja osaisi. Jokainen uskaltautuu mukaan, koska oppimisyhteisöön on luotu turvallinen ja luottamuksellinen ilmapiiri, ns. dialoginen säiliö. Muiden kehitteillä olevaa ajattelua aidosti kuunnellessa ja omaa Olen Helena Aarnio.http://www.blogger.com/profile/07391718363302386687noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1525921284335389247.post-79793389470066868482012-10-15T15:52:00.005+03:002012-10-15T15:53:21.444+03:00Miten niin tiedusteleminen on harvinaista?Voi todellakin sanoa, että koulumaailmassa puhtain avoimin kysymyksin tiedusteleminen on harvemmin nähtyä ja koettua. Tarkoitan nyt muuta kuin kyselevää opetusta, jolla on vuosisatojen perinne.
Tiedusteleminen esim. toisen ajatuksenkulusta on eri asia. Se on muuta kuin tiedettyjen asioiden kuulustelua. Silloin kysyjä ei tiedä, mitä toinen vastaa. Kokemukseni mukaan moni ilahtuu, kun joku on Olen Helena Aarnio.http://www.blogger.com/profile/07391718363302386687noreply@blogger.com6tag:blogger.com,1999:blog-1525921284335389247.post-70358922872165949792012-10-02T14:26:00.001+03:002012-10-02T14:26:58.367+03:00Miten oppimisyhteisössä saadaan aikaan hyvää yhdessä ajattelemista ja tekemistä?Oppimisyhteisössä ihmiset alkavat ajatella ja tehdä yhdessä, jos esim. ryhmän vetäjä kuljettaa ryhmää tällaiseen työskentelyyn. Ryhmällä on toisin sanoen yhteisen työskentelyn fasilitaattori, joka auttaa ja tukee osallistujien toimintaa tässä suunnassa. Toimintaohjeet ja -käytännöt ovat silloin sellaisia, että jokainen osallistuu ja huomaa haluavansa osallistua. Toimintaohjeet ja -käytännöt ovat Olen Helena Aarnio.http://www.blogger.com/profile/07391718363302386687noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1525921284335389247.post-69724856672924796752012-01-26T20:39:00.000+02:002012-01-26T20:39:34.046+02:00Mistä tiedät, että tämä on dialogista yhdessä ajattelua?Tätä kysytään usein ja kysymykseen on monia vastauksia. Tässä yksi tunnusmerkki. Keskeistä on se, että yhdessä ajatteleminen ja asian ihmetteleminen rakentuu jokaisen osallistujan puheesta. Kuultuja sanoja osataan pitää arvossa. Kaikkien "ääni" on siten mukana.Olen Helena Aarnio.http://www.blogger.com/profile/07391718363302386687noreply@blogger.com20tag:blogger.com,1999:blog-1525921284335389247.post-15569219276996727242011-11-28T13:44:00.001+02:002011-11-28T13:46:24.026+02:00Millaisen toiminnan kautta oppii osallistumaan dialogisesti erilaisissa oppimisyhteisöissä?Mahdollisuuksia on varmasti monia. Ajattelen, että dialogista osallistumista verkkoyhteisöissä oppii ensin hyvin strukturoiduissa verkko-oppimisprosesseissa. Se tarkoittaa, etttä dialoginen toiminta on sisäänrakennettu oppimistehtävien toimintaohjeisiin. Niissä on tarkat ohjeet siitä, millaisin dialogisin toimintatavoin tämä tehtävä tehdään. Tämä saattaa kuulostaa hyvin jäykältä. Olen kuitenkin Olen Helena Aarnio.http://www.blogger.com/profile/07391718363302386687noreply@blogger.com21tag:blogger.com,1999:blog-1525921284335389247.post-31259779184887084902011-09-30T12:11:00.001+03:002011-09-30T12:18:19.683+03:00Miten otetaan huomioon esim. arviointikeskustelussa, että opiskelijat ovat kovin eri tavalla valmiita keskusteluun?Ihmiset ovat todellakin erilaisia ulospäinsuuntautuneisuudessaan ja halukkudessaan puhua asioista. Kiinnostus kohdistuu monien kohdalla eniten esim.siihen, että osaa tehdä. Se on yksilöllisesti ymmärrettävää.
Jos tavoitteena pidetään myös, taitamisen lisäksi, jokaisen oppijan kehittymistä ilmaisemaan ajatteluaan toisille, silloin opiskelijoilta kannattaa usein ja eri yhteyksissä tiedustella Olen Helena Aarnio.http://www.blogger.com/profile/07391718363302386687noreply@blogger.com36tag:blogger.com,1999:blog-1525921284335389247.post-52696167815639636032011-09-23T11:13:00.000+03:002011-09-23T11:13:22.798+03:00Millä saa dialogisen olemisen tavan toteutumaan ryhmässä?Voit lähteä kehittämään itsessäsi systemaattisesti dialogisuutta. Kyseessä on siis dialoginen olemisen tapa, joka on ihmisystävällinen, hyväksyvä ja avarakatseinen - kaukana negatiivisuuden ja vihan ilmentymistä. Ryhdy rohkeasti olemaan vastavuoroinen ja toista kunnioittava ja arvostava erilaisissa yhteisöissä ja reagoi senmukaisesti. Hyppää kielteisyyden yli ja katso, mitä tapahtuu.Olen Helena Aarnio.http://www.blogger.com/profile/07391718363302386687noreply@blogger.com47tag:blogger.com,1999:blog-1525921284335389247.post-22830353420266999582011-06-08T15:08:00.000+03:002011-06-08T15:08:13.213+03:00Minkä lauseen haluan tänään kirjoittaa tänne blogiin?Kuunteleminen loppuu silloin kun alamme tietää asioita.Olen Helena Aarnio.http://www.blogger.com/profile/07391718363302386687noreply@blogger.com43tag:blogger.com,1999:blog-1525921284335389247.post-14207926984679519302011-05-27T14:06:00.000+03:002011-05-27T14:06:47.477+03:00Miksi vuorovaikutusosaamisessa ei kannata enää edetä tyyliin "Siperia opettaa"?Meillä saattaa olla taipumuksena ajatella, että vuorovaikutuksessa riittää ne taidot, jotka kukin on elämänsä varrella kokemuksensa kautta oppinut. Käytäntö näyttää kuitenkin vaativan toista. Vanhat "Siperia opettaa" -tyyppisesti hankitut taidot ovat riittämättömät sekä työ- että henkilökohtaisessa elämässä. Epäonnistuminen yhdessä ajattelemisessa ja tekemisessä on tavallista. Edessämme oleva Olen Helena Aarnio.http://www.blogger.com/profile/07391718363302386687noreply@blogger.com24tag:blogger.com,1999:blog-1525921284335389247.post-74104898076921680632011-04-08T14:11:00.000+03:002011-04-08T14:11:56.675+03:00Miksi dialogisella olemisen tavalla on merkitystä?Puhumme tässä ajassa paljon yhteisöllisyydestä. Samanaikaisesti yltiöyksilöllinen olemisen tapa tunkee läpi monin tavoin. Kun yhteisöllisyys sisältää avoimen dialogin, silloin jokainen on ainutlaatuisena persoonanaan mukana osallistumassa. Jokaisen yksilöllisyyttä arvostetaan ja jokainen voi olla toiselle viisauden lähteenä. Ei tarvitse keksiä sen enempiä näkymisen keinoja.
Kulttuurissamme Olen Helena Aarnio.http://www.blogger.com/profile/07391718363302386687noreply@blogger.com17tag:blogger.com,1999:blog-1525921284335389247.post-8908586417451442552011-01-11T15:17:00.000+02:002011-01-11T15:17:45.013+02:00Mikä dialogissa on nyt niin ihmeellistä?Dialogisen keskustelun oppiminen on "niin ihmeellistä" monista syistä. Tässä kerron pari asiaa. Dialogin opetteleminen vaatii itseensä ja toimintaansa perehtymistä. Pinnallinen pikku pohdinta on tässä urakassa riittämätöntä. Omaan itseensä ja toimintaansa perehtyminen on tavoitteellista työtä. Jos valitset ahkeran työn, saat myös monta hyvää asiaa palkinnoksi.
Edellä kirjoittamani tarkoittaa, Olen Helena Aarnio.http://www.blogger.com/profile/07391718363302386687noreply@blogger.com19tag:blogger.com,1999:blog-1525921284335389247.post-24862409366713067112010-12-16T11:23:00.000+02:002010-12-16T11:23:30.952+02:00Mitä tarkoittaa olla tiedostavasti läsnä dialogissa?Ehkä haasteellisimpia asioita dialogin onnistumisessa on pystyä olemaan tiedostavasti läsnä. Jos kykenet siihen, mielesi on täysin avoin vastaanottamaan toisen kertomaa asiaa. Voit harjoitella tiedostavasti läsnäoloa kuunnellessasi toista. Se tarkoittaa, ettei mikään väliin tuleva estä Sinua kuulemasta kaikkea, mitä kaveri sanoo. Miten tähän voi oppia?
Eräs mahdollisuus oppia tiedostavastiOlen Helena Aarnio.http://www.blogger.com/profile/07391718363302386687noreply@blogger.com36tag:blogger.com,1999:blog-1525921284335389247.post-90395392874632744212010-09-30T16:23:00.001+03:002010-09-30T16:28:03.576+03:00Miten saada osallistujat arvioimaan toimintaansa avoimesti ja realistisesti oppivassa yhteisössä?Arvioida omaa toimintaa avoimesti ja realistisesti on kynnyskysymys. Avoin arviointi edellyttää luottamusta, uskoa ja tunnetta että on hyväksytty sellaisena ihmisenä kuin on. Oppimiskulttuurissamme on kuitenkin tässä kohtaa monesti kysymystä.
Jos on opettajana käsitellyt itsessään epätäydellisyyttäään, silloin osaa kuljettaa myös opiskelijoita oivaltamaan että on ihmisenä sellaisenaan hyväksyttyOlen Helena Aarnio.http://www.blogger.com/profile/07391718363302386687noreply@blogger.com40tag:blogger.com,1999:blog-1525921284335389247.post-81502344842162188292010-09-20T13:32:00.001+03:002010-09-20T13:39:31.943+03:00Miten opiskelijat otetaan mukaan oppimisprosessiin?Tähän kysymykseen on monia vastausnäkökulmia, joista valitsen yhden. Opettajat pohtivat toistuvasti menetelmiä, joiden avulla saa luotua tilanteita, joissa opiskelijat ovatkin hetken päästä innolla mukana ihmettelemässä opittavia asioita. Olen huomannut, että eräs tällaiseen tilanteeseen kuljettava toiminta on usein piilossa.
Kun opiskelijat osallistuvat kukin omilla tavoillaan opittavan asian Olen Helena Aarnio.http://www.blogger.com/profile/07391718363302386687noreply@blogger.com37tag:blogger.com,1999:blog-1525921284335389247.post-59823820975615833762010-09-06T11:07:00.000+03:002010-09-06T11:07:31.679+03:00Miten opiskelijoiden välisistä keskusteluista saisi aidosti asioita pohtivaa ja luovaa?Taipumus keskustella joko ns. kohteliaisuuskentässä (samanmielisyyttä hymistellen) tai väittelymoodissa (tyyliin minä oikeassa, sinä väärässä) on juurtunut meihin. Dialoginen, asioita eri näkökulmista tarkasteleva ja vastaanottava keskustelutapa on harvinaisempi. Muiden muassa oppimisyhteisöissä tätä keskustelua kuitenkin tarvittaisiin. Taidon oppiminen edellyttää harjoittelua. Se tarkoittaa Olen Helena Aarnio.http://www.blogger.com/profile/07391718363302386687noreply@blogger.com40tag:blogger.com,1999:blog-1525921284335389247.post-22056800395420324392010-08-31T15:15:00.000+03:002010-08-31T15:15:18.251+03:00Miten voi välttää keskustelussa asioiden paketoimista nopsaan tiettyyn kääröön ja rusetti päälle?On todellakin taito pitää asiaa avoimena keskustelussa. Meillä on taipumuksena saada jokin juttu pakettiin lyhyessä ajassa. Dialogissa viivytetään tarvittaessa asian käsittelyä ja vältetään kuittaamasta juttua liian nopeasti ikään kuin valmiiksi tai eri näkökulmista puhutuksi. Viivyttäminen on oma taitonsa. Se perustuu muun muassa omien valmiiden käsitysten kertomisen sivuun vetämiseen, avoimien,Olen Helena Aarnio.http://www.blogger.com/profile/07391718363302386687noreply@blogger.com42tag:blogger.com,1999:blog-1525921284335389247.post-1004571665936574282010-08-27T10:10:00.000+03:002010-08-27T10:10:19.432+03:00Miksi yhdessä ajatteleminen verkossa on monesti hyvin haasteellista?Yhdessä ajatteleminen ja vielä verkossa voi olla monesta syystä haasteellista. Otan tässä esiin yhden näkökulman. Kommunikatiivisia toimintakäytäntöjään ja -tapojaan joutuvat useimmat todella tietoisesti ja tavoitteellisesti kehittämään, jotta yhteisestä ajattelusta syntyy innostavaa ja palkitsevaa. On myös mielenkiintoista, että intohimo johonkin asiaan saa ihmiset löytämään itsestään dialogisiaOlen Helena Aarnio.http://www.blogger.com/profile/07391718363302386687noreply@blogger.com29tag:blogger.com,1999:blog-1525921284335389247.post-26236357606741095932010-08-23T13:51:00.000+03:002010-08-23T13:51:26.497+03:00Miten verkkokeskustelussa päästään lähelle kasvokkaista keskustelua?Verkossa jää tosiaankin monia kasvokkaiseen keskusteluun kuuluvia asioita pois, isona asiana koko kehon kieli. Sanallinen keskustelutaito korostuu ja silloin erityisesti dialogiosaaminen. Sekä synkronista että asynkronista verkkokeskustelua varten kannattaa harjoitella tiettyjä dialogin osataitoja. Näitä ovat esimerkiksi kompakti (lyhyt ytimekäs) ilmaiseminen, puheen sanatarkka vastaanottaminen, Olen Helena Aarnio.http://www.blogger.com/profile/07391718363302386687noreply@blogger.com20tag:blogger.com,1999:blog-1525921284335389247.post-63897008165273310122010-08-23T13:24:00.001+03:002010-09-24T15:04:21.843+03:00Miten verkkokeskustelussa päästään lähelle kasvokkaista keskustelua?Olen Helena Aarnio.http://www.blogger.com/profile/07391718363302386687noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1525921284335389247.post-81976059649802715702010-08-12T09:32:00.000+03:002010-08-12T09:32:51.167+03:00Miksi dialogi keskustelumuotona voi olla ylivertainen?Ylivertaisuuden tekee se, että keskustelussa jokainen tuntee voivansa olla omana itsenään mukana ja kokee tulevansa huomioon otetuksi. Saa ajatella ja tuntea omalla tavallaan. Tähän kokemukseen yhdistyy innostuksen tunne, halu tulla mukaan, koska puhettani kuunnellaan ja puheestani jatketaan..
Opetus-/oppimistilanteessa dialoginen asioiden käsittely lisää mahdollisuuksia ymmärtää ja oppia Olen Helena Aarnio.http://www.blogger.com/profile/07391718363302386687noreply@blogger.com23tag:blogger.com,1999:blog-1525921284335389247.post-33275089727553607472010-06-10T14:18:00.000+03:002010-06-10T14:18:16.350+03:00Blogi jatkuu elokuussaPalaan blogin äärelle taas kesäloman jälkeen, elokuun puolenvälin tienoilla.Olen Helena Aarnio.http://www.blogger.com/profile/07391718363302386687noreply@blogger.com0