maanantai 14. syyskuuta 2009

Tarvitseeko menetelmä toimiakseen kaikkien keskusteluun osallistujien menetelmänhallintaa?

Tarvitseeko menetelmä toimiakseen kaikkien keskusteluun osallistujien menetelmänhallintaa ja keskusteluun osallistumista ”koodaten” keskustelua vai ja voiko yksi menetelmän hallitseva johdatella toisiakin aivan kuin tietämättään koodaamaan? (Ohjaavan opettajan kysymys)

Oppimisyhteisössä kannattaa kaikkien osallistujien kehittää dialogiosaamistaan. Opettaja tai ohjaaja on tässä fasilitaattori (auttaja, tukija). Sanatarkka toisen kertoman informaation vastaan ottaminen, koodaaminen, on taito, jota siis harjoitellaan tietoisesti. Harvalla se on automaattisena hallussaan eikä sitä silloin opi ilman tietoista ponnistelua. Jos opettaja esimerkiksi usein toistaa aina jossain kohtaa puheessaan, mitä toinen on aiemmin sanonut ja jos se auttaa silmin nähden keskustelua, silloin vuorovaikutusasioissa hoksaavaiset voivat alkaa jäljitellä opettajan toimintaa. Katson kuitenkin, että tämä on sitä harvinaisempaa, mitä vakiintuneemmat toimintatavat ovat. Toisin sanoen ne ovat silloin automatisoituneet eikä niitä huomaamatta ja helposti muuteta.

Sanatarkasta informaation vastaan ottamisesta, koodaamisesta, hyötyy monissa tilanteissa tavoilla, joita on hetkessä vaikea edes kuvitella. Keskusteluiden on kaikkinensa mahdollista onnistua paremmin. Silloin ollaan aidosti kiinnostuneita, mitä toinen sanoi ja myös toiselta voidaan kysyä tarkemmin hänen ajatuksenkulustaan ja tekemisestään. Ihmiset myös ilahtuvat ja innostuvat osallistumaan, kun he saavat kokemuksen siitä, että heitä kuunnellaan ihan oikeasti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti