perjantai 25. syyskuuta 2009

Miten opiskelijaa voi ohjata/johdatella kompaktin ilmaisemisen tavoittelemiseen ja millaisin eri harjoituskeinoin sitä voi edistää?

Kompakti ilmaiseminen tarkoittaa, että kertoja puhuu lyhyesti ja ytimekkäästi. Hän välttää jaarittelua ja niin sanottuja tyhjiä sanoja. Eräs keino kompaktin ilmaisemisen ohjaamisessa on tavoitteellinen dialogin harjoittelu, jossa opetellaan kertomaan asioita kompaktisti. Kun dialogisen keskustelumuodon oppiminen on asetettu (yhdessä opiskelijoiden kanssa) yhdeksi koulutuksen tavoitteeksi, silloin jokainen antaa ja saa myös palautetta osaamisensa, tässä tapauksessa kompaktin ilmaisemisen kehittymisestä. Sekä kaverit että opettaja voivat suoraan kommentoida, että yritäpä kertoa lyhyemmin. Samoin voidaan tehdä harjoituksia, joissa kokeillaan jättää täytesanat pois. Mitä ilmaisusta jää silloin jäljelle. Näitä harjoituksia on esimerkiksi ammatillisessa koulutuksessa helppo yhdistää muihin tehtäviin, esimerkiksi kaikkiin sellaisiin yhteyksiin, joissa harjoitellaan yhteistyötä asiakkaiden kanssa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti