torstai 10. syyskuuta 2009

Miten kiusallinen vuorovaikutustilanne saadaan kääntymään ilmapiiriltään jälleeen hyväksi?

Tunteet ja aiemmat kokemukset nousevat joskus pintaan ryhmätyötilanteissa. Joku saattaa loukata toista ja muille tilanne on kiusallinen. Miten tällaisista tilanteista päästäisiin yli jatkamaan työskentelyä hyvässä ilmapiirissä? (Ohjaavan opettajan kysymys)

Vastaan kysymykseen kuvitteellisen tilanteen pohjalta. Dialogiin kuuluu avoin, vilpitön ilmaiseminen, vastavuoroisuus ja toisen kunnioittaminen. Jokaiselta osallistujalta kysytään toisin sanoen dialogista asennetta, eettisesti kestävää suhtautumista toisiin ja itseen. Käytännössä toimimme usein kuitenkin epätarkoituksenmukaisella tavalla, jolloin meillä on opeteltavaa näissä asioissa.

Jos ohjaajana huomaa ryhmässä näiden dialogisten periaatteiden vastaista toimintaa, sitä käsitellään ryhmässä yhdessä. Opiskelijoita kannattaa siis ohjata kehittämään vuorovaikutusosaamistaan aidoissa tilanteissa. Ohjaaja voi siten esimerkiksi keskeyttää ryhmätyötilanteen ja sanoa, että mietitäänpä vähän sitä tapahtunutta juttua yhdessä esimerkiksi seuraavien kysymysten avulla. Miltä se mahdollisesti toisesta tuntuu? Mitä loukkaavassa toiminnassa oli sellaista, jota on syytä muuttaa? Mitä tapahtuneessa olisi nyt hyvä tehdä, jotta päästäisiin taas rauhassa jatkamaan? Ohjaaja kuljettaa opiskelijoita oppimaan dialogisempaa suhtautumista. Apuna voi käyttää myös Dialogilla syvätehoa oppimiseen -web-palvelun dialogikohtauksia. Tässä tapauksessa ne olisivat dialogiosaamisen I alueen dialogeja.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti