perjantai 25. syyskuuta 2009

Miten keskeneräisten ajatusten esilletuomista voisi kannustaa? (Ohjaavan opettajan kysymys)

Keskeneräisten ajatusten esilletuomista edistää dialogisen säiliön luominen ryhmässä. Se tarkoittaa, että silloin ryhmässä syntyy yhteisöllisyyden tunne, jolloin luottaa ja uskaltaa osallistua. Dialogisen säiliön luomista edistävät tehtävät, joilla haetaan itsen ja toisen kunnioittamisen näkymistä toiminnassa, toisten arvostamista, symmetristä osallistumista, vastavuoroisuutta jne. (ks. Dialogiosaamisen I alueelle kuuluvia asioita web-palvelusta). Kehitteillä olevan tai keskeneräisen ajattelun kertominen monologisesti toimivissa ryhmissä on melkeinpä väistämättä tuomittu epäonnistumaan, koska monologisessa puhekulttuurissa kerrotaan useimmiten vain niin sanottuja totuuksia. Muutoin ei tahdota suuta avata. Oikeassa oleminen kun on niin tärkeää.

Kannustan luomaan dialogista oppimiskulttuuria, jossa on lähtökohtana yhteisen ymmärryksen rakentaminen, niistä käsityksistä ponnistaen, joita kullakin on. Dialogisen kulttuurin luominen ja siinä yhteisöllisyyden rakentaminen ovat avainasioita. Tätä rakentamista tehdään yhdessä opiskelijoiden kanssa, erilaisilla pienillä tai vähän laajemmillakin tehtävillä. Tehtävien alkuideat lähtevät dialogiosaamisen I alueen osioista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti