torstai 20. elokuuta 2009

Miten kuuntelemisen / ymmärtämisen taitoja oppimisessa voi dialogissa kehittää?

Kuuntelemisen / ymmärtämisen taitojen kehittämisessä oppimisessa on keskeistä pysähtyminen ja keskittyminen vastaan ottamaan toisen puhetta tai tekstiä. On olennaista huomata, että pysähtyminen ja keskittyminen tehdään tiedostavasti. Tiedostaminen tarkoittaa tässä yhteydessä oman toiminnan ohjaamisen opettelua. Saan itseni pysähtymään ja keskittymään, kun annan itselleni tällaiseen toimintaan ohjaavia käskyjä.

Pysähtymällä ja keskittymällä valmistan mieleni ottamaan vastaan toisen kertomaa. Silloin ikään kuin siivoan mieleni pöydän siellä pyörivistä asioista ja teen tilaa toisen puheelle. Keskeytän siis vastaan ottamista häiritsevän, mieleni sisältöjen pyörittämisen. Puheen vastaanottamisvaiheessa oman mielen sisällöt kun helposti sotkevat toisen puheen sisällön ja merkityksen. Tuloksena on vääriä tulkintoja toisen ajattelusta, tunteista ja toiminnasta, jolloin dialogi on vaarassa epäonnistua.

Seuraavaksi kuuntelemiseen yhdistetään sanatarkka toisen puheen vastaan ottaminen. Kuunnellaan niin, että jokainen sana todella "uppoaa" omaan mielen tauluun. Kun kuunnellessa havaitsee, että en taaskaan kuunnellut tarkkaan ja loppuun, pyrkii korjaamaan asiaa. Dialogissa on mahdollista sanoa, että nyt tuo kohta puheesta meni ihan ohi , jolloin se voidaan ottaa uudestaan. Monesti on luonnollisesti tilanteita, joissa tällaista korjaustyötä ei voi tehdä. Silloin riittää, että vain yrittää uudelleen jatkaa pysähtymistä, keskittymistä ja sanatarkkaa toisen puheen vastaan ottamista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti