perjantai 12. kesäkuuta 2009

Miten dialoginen menetelmä poikkeaa esimerkkien (dialogikohtausten) aikuisten keskusteluista kun sitä käytetään nuorten koulutuksessa?

Dialoginen menetelmä on mielestäni samanlainen nuorten koulutuksessa. Ajattelen vielä niinkin, että nuorilla on huomattavaa valmiutta oppia dialogia. Perustelen sitä sillä, että nuorten toimintatavat ovat vahvassa kehittymisvaiheessa ja ne muovautuvat herkästi suuntaan ja toiseen. Toimintatavat ovat toisin sanoen muutokselle alttiita. Tämä nuorten herkkyys erilaisten toimintatapojen oppimiseen kannattaisi käyttää hyväksi.
Uusien toimintatapojen opettelemista on kuitenkin syytä opiskelijoille selittää ja perustella. Minkä takia nyt tehdäänkin toisin kuin on totuttu? Nuoret ovat usein nopeita hoksaamaan ja ymmärtämään selitykset ja perustelut, varsinkin silloin jos he saavat kyseisen uuden asian seurauksena palkitsevia kokemuksia. Työelämässä tehdään yhdessä parin kanssa, tiimeissä ja verkostoissa. Oppiminenkin sujuu usein yhdessä tehokkaammin, ja muussa elämässä dialogiosaaminen auttaa ja edistää monta tilannetta ja asiaa. Näillä asioilla uutta tuovia kokeiluja kannattaa pohjustaa.
Opettaja siis harjoittelee ensin itse ja aloittaa oman toiminnan tiedostavan havainnoinnin ja kehittämisen esimerkiksi dialogiosaamisen ensimmäiseltä portaalta. Sen jälkeen voi ohjata opiskelijoita osataitojen haltuun ottamisessa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti