perjantai 12. kesäkuuta 2009

Kysymyksessä on henkilö, joka haluaisi olla paras ja osata kaiken, mutta on hyvin epävarma, eikä usko muiden hyvään tahtoon. Voisiko häneltä itseltään

Ajattelen, että dialogisen säiliön luominen keskusteluun on tärkeää. Dialogista säiliötä luot esimerkiksi ohjaajana jokaisella kommentillasi, ilmeelläsi ja eleelläsi. Puheessa esimerkiksi jo äänensävy ja äänenpaino kertovat, kuinka toista arvostavaa ja kunnioittavaa suhtautumisesi on. Dialogisen säiliön luomisessa vastavuoroinen toiminta on keskeistä.
Samalla kun havainnoit tiedostavasti dialogista asennettasi, voit auttaa ohjattavaa tutkailemaan toimintaansa realistisemmin. Tämä sujuu mielestäni dialogisen tiedustelemisen avulla (ks. Web-palvelussa Dialogiosaamisen III alue, sieltä dialogikohtaus 26, jossa havainnollistetaan puhtaiden avoimien kysymysten muotoilemista). Tällaisten kysymysten avulla saat ohjattavan itsensä löytämään hänen toiminnassaan korjattavia kohtia. Sen jälkeen voit myös itse tuoda omia näkökulmia asiasta esiin ja yhdistää ne sopivasti ohjattavan omaan puheeseen. Ihminen hyväksyy asiat usein silloin kun hän on ne itse keksinyt ja sanonut. Siis varsinkin tällaisessa kertomassasi esimerkkitapauksessa.
Jos opiskelija sanoo esimerkiksi, että motivaatio oli opetustilanteessa korkealla, silloin voit pyytää häntä kertomaan, mistä kaikesta sen pystyi havaitsemaan. Toisin sanoen kysyt ohjattavalta, miten hän perustelee näkökulmaansa. Saat ehkä yhden vastauksen, mutta siihen se tahtoo jäädä, (jos motivaatio on ollut jotain aivan muuta). Sen jälkeen on avoin tilanne, jossa mietitään aidosti ja rehellisesti yhdessä motivaation tai sen puutteen todellista näkymistä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti