tiistai 19. tammikuuta 2010

Miten pystyy käymään dialogia hiljaisen oppilaan kanssa?

Blogista löytyy asiaan liittyvää tekstiä, mutta käytännön syistä johtuen luokkakoot ovat isoja, ja oppilaiden jakaminen eri tiloissa tapahtuvaan pienryhmäopetukseen on mahdotonta. Lisäksi useimmiten luokasta löytyy oppilaita, jotka häiritsevät opetusta puhumalla ääneen tms. Miten siis pystyy käymään dialogia hiljaisen oppilaan kanssa?

Olen tosiaankin kirjoittanut usein tästä teemasta. Toistuvuus osoittaa tällaisen tilanteen tavallisuuden oppimiskulttuuriimme kuuluvana asiana. Suosittelen, että rakennat opetus-/oppimistilanteen dialogiseksi tuossa isossa salissa. Ei tarvita erillisiä tiloja. Silloin annat opiskelijoille asteittain vaikeutuvana sarjan pienimuotoisia tehtäviä ensin, yksin, parin kanssa tai pienryhmässä yhdessä tehtäväksi. Käsittele yhdessä opiskelijoiden kanssa heidän työstämiään vastauksia varioiden erilaisilla tehtäväksiannoilla. Kun kuljetat opettajana tätä oppimistilannetta ja fasilitoit (autat, helpotat, tuet) dialogia, saat olla koko lailla jämäkkä Varsinkin kaikissa tehtäväksiannoissa, siis mitä tehdään ja miten tehdään. Näin tilanne pysyy hyvin kaikilta osin hallinnassa.

Ns. hiljaiset osallistuvat tässä toteutustavassa keskusteluun pienissä ryhmissä ja usein sen jälkeen rohkaistuneina myös suuressa ryhmässä. Jos joku opiskelija ottaa koko ajan toisten vuoroja, häntä voi ohjata toimimaan dialogisesti ja antamaan myös muille tilaa. Tällaisen ohjauksen paljon tilaa ottava hyväksyy, jos kerrotaan että me harjoittelemme yhdessä ajattelemista, tekemistä, ratkaisemista ja tuottamista. Kannattaa siis kokeilla, yritää ja erehtyä ja hetken päästä myös onnistua!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti