torstai 17. joulukuuta 2009

Miten voisin ohittaa omat ennakkokäsitykseni ja dialogin avulla vaikuttaa opiskelijoiden ennakkokäsityksiin?

Tietyllä tavalla hauska kysymys! Opettajan ja opiskelijoiden ennakkokäsitysten (eli tietyllä hetkellä olevien käsitysten) on mahdollista kohdata dialogissa. Silloin osaat opettajana tiedustella nimenomaan avoimilla puhtailla kysymyksillä opiskelijoiden käsityksistä aina enemmän ja syvemmin. Se tarkoittaa samalla, että otat opiskelijoiden puhetta vastaan sanatarkati ja säätelet tietoisesti omien käsitystesi syrjään vetämistä ja esiin tuomista. Tavallinen virhe on, että opettajana ei tiedosta koko ennakkokäsitysasiaa ja laukoo niitä omia käsityksiään peräjälkeen opiskelijoille.

Jotta opettajan ja opiskelijoiden maailmat voisivat kohdata, silloin opettajana teet tilaa opiskelijoiden ajatuksenkululle, kuuntelet sitä tarkkaan, huomaat tiedustella siitä aina tarpeen mukaan lisää, tavoitteena päästä opiskelijoiden ajatuksenkulusta selville yhä paremmin, ja sitten liität harkiten omaa ajatteluasi mielestäsi sopiviin kohtiin dialogissa. Näin keskustelussa löytyy tarttumapintaa toinen toisensa ajattelulle ja näin voidaan lähestyä jopa yhteisymmärrystä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti