perjantai 23. lokakuuta 2009

Minkä kokoisessa ryhmässä dialogia on mielekästä harjoitella?

Dialogia voi minusta harjoitella ryhmän koosta riippumatta. Vastaukseni perustuu oppimisyhteisöaajtteluun ja pienryhmätyöskentelyyn, jolloin vertaisten keskinäinen dialogi asioista nähdään tärkeänä. Pikkutehtävien jälkeiseen asian käsittelyyn suuremmassa ryhmässä ei jokainen osallistuja luonnollisestikaan ehdi ottaa osaa. He, jotka ehtivät ottaa osaa keskusteluun, voivat olla monenlaisia ihmisiä. Osallistumaan ehtiviä ei kannata suoralta kädeltä määritellä itsekeskeisiksi, huomionhakuisiksi tai narsistisiksi siitä syystä, että he osallistuvat. Voi olla kyse esimerkiksi pelkästään innostuneesta ihmisestä, joka osaa antaa myös tarvittaessa tilaa muille.

Kun oppimista ajatellaan dialogisena ja yhteisöllisenä, silloin vertaistyöskentelyä arvostetaan. Kun saa vapaasti kavereiden kanssa miettiä oppimisen kohteena olevaa asiaa, silloin pääsee oppimisessa heidän tuellaan ja ehkä juuri kunkin lähikehityksen vyöhykkeellä eteenpäin.

Näin ollen asian käsittelyyn suuremmassa ryhmässä on luotu oppimisen kannalta olennaista yhteistä perustaa.

Pienemmissä ryhmissä on se etu, että opettaja voi enemmän ohjata opiskelijoita sekä asian että dialogisen työskentelyn osalta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti