maanantai 14. syyskuuta 2009

Miten todella varmistetaan kuuleminen, ettei se ole pelkästään kuuntelemista? (Ohjaavan opettajan kysymys)

Kuulemisen (eli sen onko toinen kuullut ja ottanut vastaan sen, mitä sanoin) saa helpoiten varmistettua avoimella puhtaalla tiedustelevalla kysymyksellä. Kerron esimerkiksi seuraavat kysymykset. Mitä ajattelet siitä mitä sanoin? Mitä se, mitä sanoin, sinun mielestäsi tarkoittaa? Jos otat tämän, mitä sanoin huomioon, miten sinusta silloin kannattaa seuraavaksi tehdä? Miten ymmärsit tämän jutun, jonka kerroin? Jne. Siis tiedusteleminen toisen ajattelusta puhtaalla avoimella kysymyksellä on hyvä keino varmistaa kuuleminen.

Jos kysymyksellä viitataan opetustilanteeseen, jossa opiskelijoiden on tarkoitus kuunnella opettajaa, silloin opettajan kannattaa antaa edellisten kaltaisia kysymyksiä opiskelijoille tehtävinä vastattavaksi. Siis yksilöllisesti, pareina tai pienryhmissä. Näin voi opettajana saada tärkeää tietoa opiskelijoiden lähikehityksen vyöhykkeestä opiskeltavien asioiden suhteen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti