perjantai 11. lokakuuta 2013

Miten syntyy kunnollinen oppimisyhteisö?

Kunnollisessa oppimisyhteisössä näkyy yhdessä tekemisen ja oppimisen into ja ilo.  Miten tähän päästään? Taitava dialogiosaaja pystyy rakentamaan turvallista, kehitteillä olemisen sallivaa, kaikkia kunnioittavaa ja arvostavaa oppimisyhteisöä. Jokainen saa rauhassa - ilman kaiken ilon syövää keskinäistä kilpailua - oppia ja kehittyä. Mitä useampia dialogiosaajia yhteisössä on, sitä parempaa yhdessä ajattelemista ja jokaisen osaamista on tuloksena!

2 kommenttia:

  1. Hei Helena. Muistelen usein oppituntejasi Hamkissa pari talvea sitten. Nyt olen keskellä lämmintä Afrikkaa(taas) Malawissa. Hyvin erilaisessa kuttuurissa kuin oli Itä-Afrikka jossa asuin 15 v. Nyt olen vihdoin päässyt kouluttamaan.Edssäni on parin kk ajan 19 miestä, Hiljaisia ja jotenkin sulkeutuneita. Opetan englanniksi, joka mulle aik vaikeaa, en saa selville onko oppilaani myös huonoja ja arkoja kielen kanssa. Heistä 5 tulee Sambiasta ja eivät osaa Malawin yleiskieltä, chewaa. Tänä aamuna tein dialogilaput ja yritän saada jonkunlaisen dialogin aikaiseski, että saisin kaikki osallistumaan.Tähän asti ykritykseni dialogiin ovat jääneet vain n nejän oppilaan ja minun vlille. TÄMÄN oN JÄNNÄÄ:. Sinulle vain tiedoksi ja kiitokseksi siitä inspiroivasta opetuksesta. Tänne asti yritän sitä kuljettaa

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Riitta,

      voi kuinka kivaa saada viestiä sieltä kaukaa toiselta puolelta maapalloa! Iloiset kiitokset kannustavasta palautteestasi! Oli innostavaa lukea kokemuksistasi ja tämänhetkisestä ryhmästäsi ja kokeilusta. Olet lähtenyt kehittämään opiskelijaryhmässä symmetristä osallistumista, mikä on mielestäni hyvin arvokasta.

      Tiedät varmaankin muitakin menetelmiä dialogisen osallistumisen lisäämiseksi, mutta laitan varmuuden vuoksi tähän osoittteen, josta näet kehittämiäni menetelmiä lisää: www.hamk.fi/diale

      Poista