tiistai 11. toukokuuta 2010

Miten dialogin avulla voi auttaa opiskelijaa kehittämään omaa itseään ja toimintaansa?

Opettaja voi todellakin käyttää dialogin keinoja monella tavalla opiskelijoiden ohjauksessa. Jos tavoitteena on auttaa opiskelijaa oivaltamaan itsestään ja toiminnastaan uusia asioita, se voi onnistua tiedustelemalla. Lähde liikkeelle avoimin kysymyksin tiedustelemalla, jolloin opiskelija joutuu tai pääsee katsomaan ja arvioimaan itseään ja toimintaansa.

Otan esimerkiksi vaikkapa vastuun ottamisen omasta oppimisesta. Kysy ensin silloin opiskelijalta, mitä hänen mielestään tarkoittaa vastuun ottaminen opiskelusta. Tähän opiskelija vastaa oletettavasti joitain asioita, kuten esim. suunnitelmallisesti tekeminen tai tehtävien keskittynyt tekeminen ohjeiden mukaisesti. Sen jälkeen voisit tiedustella taas avoimesti, miten suunnitelmallisuus tai keskittynyt tehtävien tekeminen ohjeiden mukaan näkyvät hänen toiminnassaan. Tähän opiskelija vastaa mahdollisesti ettei nyt oikein hyvin. Tällöin voit opettajan kertoa, mitä mieltä itse olet asiasta.

Sen jälkeen voisit kysyä, että kun nyt näin on tällä hetkellä niin, miten pääsisit itse tuohon suunnitelmallisuuteen tai mitä sinun pitää tehdä, jotta pystyisit keskittymään ja tekemään tehtävät niin kuin ne on annettu. Ja tästä vielä eteenpäin kysy avoimia kysymyksiä, jotta opiskelija löytää itselleen mahdollisia uusia ratkaisuja toimia. Ja viimeiseksi esim. kysymys, mitä teet seuraavaksi sellaista, joka on ensimmäinen osoitus suunnitelmallisuudesta tai keskittyneestä tehtävän mukaan toimimisesta. Samalla kehittyvät itsearviointitaito ja oppimaan oppimisen taidot.

2 kommenttia:

  1. Ymmärsinkö Helena tämän esimerkkisi tärkeän viestin oikein? Samalla, kun opiskelija kertoo oman näkemyksensä asiasta ja avaa sen toiselle henkilölle esimerkiksi opettajalle, hän samalla huomaamattaan asettaa rajat tai tavoitteet kyseessä olevalle asialle. Tämän jälkeen hän arvioi itseään itse asettamiensa kriteerien mukaan ja lopuksi kohtaa mahdollisen ongelman kuitenkin itse sen ratkaisumalliin vaikuttaen, jolloin sitoutuminen tavoitteeseen tulee mielekkäämmäksi. (Kirsti)

    VastaaPoista
  2. Kyllä, näin opiskelija todellakin ikään kuin huomaamattaan joutuu peilaamaan omaa toimintaansa juuri äsken kertomaansa. Hän huomaa usein näin myös toimintansa aukkokohdat ja alkaa avointen kysymystesi avulla hakea ratkaisuja ja keinoja päästä uusiinlle urille asioissa ja toiminnassaan. Opiskelija on usein tällaisissa dialogisissa hetkissä erittäin läsnä ja hakee tosissaan näitä uusia mahdollisuuksia ajatella ja toimia.

    Tärkeää on kaiken jälkeen vielä tosiaankin kysyä, mistä hän aikoo aloittaa ja mitä hän tekee sen jälkeen ja niin edelleen.

    VastaaPoista