maanantai 24. elokuuta 2009

Millaisilla harjoitteilla voi kehittää lyhyttä ja kompaktia esitystä opetustilanteissa?

Lyhyen ja kompaktin kertomisen harjoitteleminen opetustilanteissa koskee sekä opettajaa että opiskelijoita. Harjoituksissa opetellaan yksinkertaisesti "siivoamaan", jäsentämään ja "katkomaan" omaa puhetta.

Puheen siivoaminen ja jäsentäminen perustuvat oman puhetoiminnan havainnointiin ja muuttamiseen toiminnan aikana. Opiskelijoille voi antaa keskusteluharjoituksia, joissa he samaan aikaan kun puhuvat myös muotoilevat puhetta paremmaksi. Harjoitukset tehdään aluksi pareina ja ääneen. Kun opiskelijat oppivat tiedostavasti havainnoimaan omaa puhettaan ja sitä lennossa korjaamaan, he voivat jatkossa tehdä sitä hiljaa itsekseen. Jos oppimisyhteisössä on dialoginen säiliö, opiskelijat kestävät myös korjaavaa palautetta omasta puheestaan.

Opettaja voi myös harjoitella oman puheen siivoamista ja jäsentämistä puheensa aikana sitä tiedostavasti havainnoiden. Lyhyen ja kompaktin ilmaisun harjoittelemista joutuu usein opettelemaan jatkuvasti, sen verran haasteellista se on. Kannattaa tässä kuitenkin muistaa, että saa olla kehitteillä.

Oman puheen katkominen tai katkaiseminen kesken ajattelun virtauksen on myös harjoiteltavissa. Kaikkea ei tarvitse sanoa ryhmässä itse tai kerralla. Tämä koskee myös opettajaa. Opiskelijat voivat harjoitella oman puheen katkaisemista ja vuoron antamista toiselle pari- tai pienryhmäharjoituksina. Näin oppii samalla sitä, kuinka yhteistä ymmärrystä rakennetaan. Puheen virran katkaisemisharjoitusta voi opettajana tehdä itsekseen omaa toimintaansa puhuessaan havainnoimalla ja aina tiettyyn kohtaan keskeyttämällä. Siitä sitten saavat muut yhteisössä jatkaa.

Keskusteluharjoitusten teemoiksi kannattaa valita opiskeloijoita kiinnostavia yleisiä aiheita tai opiskeltavaan asiaan liittyviä aiheita.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti