perjantai 12. kesäkuuta 2009

Kuinka syvätehoiseksi taidon oppiminen voi dialogin avulla mennä?

Dialogi voi auttaa taidon oppimisessa löytämään juuri ne kriittiset kohdat, joista oppimisen edistyminen on kiinni. Tiedusteleminen on oiva keino yksilöllisten, taidon haasteellisten kohtien paljastamiseen. Jos ohjaaja kysyy ja pyytää opiskelijaa selittämään jonkin taidon kriittisen kohdan tekemistä/suorittamista, silloin myös ajattelun aukkokohdat paljastuvat. Jos ohjaaja tiedustelee edelleen ja pyytää näyttämään suoritusta kohta kohdalta, silloin toiminnan aukkokohdat paljastuvat lisää. Ohjaaja kuulee, mihin ajatteluvirheeseen tai puutteeseen suorittaminen pysähtyy. Ohjaaja myös näkee, mihin kohtaan tekeminen juuttuu. Tällöin hän voi tiedustella, miten opiskelija asian sillä kohtaa ajattelee, ja näin hän osaa ohjata opiskelijaa juuri tarpeen mukaan. Ohjaaja työstää opiskelijan kanssa kohdallisesti juuri sitä tiettyä paljastunutta kohtaa ja hän auttaa opiskelijaa yhdessä löydetyn ajatuksen perusteella tekemään ja kokeilemaan uudella tavalla.

Taidon oppiminen voi siis dialogin avulla mennä todella syvätehoiseksi. Ymmärränkin niin, että juuri tällaisten opiskelijoille yksilöllisesti haasteellisten taitojen oppimistilanteiden apuna dialogi toimii oivallisesti. Kysymys on siitä, osaako opettaja tiedustella niin avoimesti ja puhtaasti opiskelijan ajatuksenkulusta, aina vain tarkemmin ja tarkemmin niin, että ne karikkokohdat löytyvät.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti