tag:blogger.com,1999:blog-1525921284335389247.post6038174514633965507..comments2016-01-05T11:14:07.623+02:00Comments on Dialogia etsimässä ja oppimassa: Miten opettajan sijoittuminen luokkatilassa edesauttaa dialogin syntymistä?Olen Helena Aarnio.http://www.blogger.com/profile/07391718363302386687noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-1525921284335389247.post-70191507131148175692011-01-29T15:17:30.912+02:002011-01-29T15:17:30.912+02:00Jari kysyy ylempänä mielipiteitä ryhmän sijainnin ...Jari kysyy ylempänä mielipiteitä ryhmän sijainnin ja istumamuodon merkityksestä dialogin syntymiseen. Tiedän kokemuksesta, että sillä on iso merkitys. Esimerkki valaiskoon mielipidettäni.<br /><br />Olen kouluttanut tietokoneen käyttöä varsin erilaisissa luokkatiloissa. Kamalin esimerkkini on pitkä, kapea tila, jossa opettaja on tilan toisessa päässä ja opiskelijat tuijottelevat seinää pitkän Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1525921284335389247.post-66737037633090020202010-10-17T16:37:37.176+03:002010-10-17T16:37:37.176+03:00Olen huomannut itse opettaessani, että joissain ry...Olen huomannut itse opettaessani, että joissain ryhmissä syntyy parempaa ja hedelmällisempää dialogia siten, että laittaa opiskelijat itse esittämään ryhmätehtävänsä eteen ja istuu itse ikäänkuin opiskelijana luokassa, eikä olekaan opettajana edessä. Luokka rentoutuu ja heiltä tulee monipuolisemmin kommentteja, kun minä en itse ole luokan edessä.Erika Vnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1525921284335389247.post-44201308024370158862010-10-10T20:18:49.285+03:002010-10-10T20:18:49.285+03:00Oppilaille vieraita ja vaikeita asioita käsitelles...Oppilaille vieraita ja vaikeita asioita käsitellessä "kansan joukkoon" astuminen voi edistää asian oppimista ja työskentelyä kokonaisuudessaan. Saadaan syntymään sellainen fiilis, että tätä voi osata ja oppia, vaikka lähtötiedot eivät olisikaan halussa. (Tommi B)Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1525921284335389247.post-68182133493792535672010-10-10T16:57:04.248+03:002010-10-10T16:57:04.248+03:00Näkisin, että opettajan sijainin lisäksi myös ryhm...Näkisin, että opettajan sijainin lisäksi myös ryhmän sijainti vaikuttaa dialogin syntymiseen. Perinteisen luokkajärjestyksen sijaan ryhmä voisi olla esimerkiksi ympyrän muodossa, jossa opettaja on yhtenä osallistujana joskin myös ohjaamassa keskustelua. Tällöin viestintä olisi kaikkien suhteen kasvottaista ja tasavertaista mahdollistaen kehonkielisen vastavuoroisen viestinnän. Mitä mieltä olette,Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1525921284335389247.post-43558841646917050052010-10-07T23:50:51.929+03:002010-10-07T23:50:51.929+03:00Olen samaa mieltä Eija siitä, jos opettaja on oppi...Olen samaa mieltä Eija siitä, jos opettaja on oppilaiden kanssa istumassa ns. samalla tasolla ja opettaa asioita niin opetus on rennompaa ja oppilaat kokevat tilanteen mukavampana.<br /> Olen hiusalan opettaja ja keskustelemme oppilaiden kanssa eri aiheista avoimesti. Käymme läpi ensin teorian kautta asioita, samalla kyselen oppilaiden mielipiteitä esimerkiksi työssäoppimisessa saadun kokemuksenAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1525921284335389247.post-34960987498259273192010-10-07T12:37:45.948+03:002010-10-07T12:37:45.948+03:00Opettaja voi olla opetustilanteessa nimenomaan sek...Opettaja voi olla opetustilanteessa nimenomaan sekä opettajana että opiskelijana. Auktoriteettimaista vaikutusta vähentää nimenomaan tuo opiskelijoiden pariin "laskeutuminen". Suorittaessani yksittäisiä opetusharjoittelutilanteita huomasin ainakin, että jopa itsestäni tuntui rennommalta ja paremmalta olla poissa pöydän takaa, kun esittelin power point -kalvoja opiskelijoille. Koin että Anonymousnoreply@blogger.com