tag:blogger.com,1999:blog-1525921284335389247.post3125977918488708490..comments2016-01-05T11:14:07.623+02:00Comments on Dialogia etsimässä ja oppimassa: Miten otetaan huomioon esim. arviointikeskustelussa, että opiskelijat ovat kovin eri tavalla valmiita keskusteluun?Olen Helena Aarnio.http://www.blogger.com/profile/07391718363302386687noreply@blogger.comBlogger36125tag:blogger.com,1999:blog-1525921284335389247.post-46421510051422939192012-02-09T21:11:20.898+02:002012-02-09T21:11:20.898+02:00On totta, että opiskelijat kokevat monesti itsearv...On totta, että opiskelijat kokevat monesti itsearvioinnin hyvin haasteelliseksi. Jos arviointikeskustelussa on vielä mukana työpaikkaohjaaja, keskustelun ohjaaminen on joskus todella haasteellista. Työpaikkaohjaaja ei välttämättä ole lopultakaan ollut opiskelijan kanssa arjessa kovin paljon tekemisissä, jolloin hän joutuu arvioimaan opiskelijaa pinnallisten vaikutelmien perusteella. Opiskelija eiAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1525921284335389247.post-53028359219902426512012-01-30T08:31:56.649+02:002012-01-30T08:31:56.649+02:00Minulla on tapana ottaa useamman opiskelijan arvio...Minulla on tapana ottaa useamman opiskelijan arviointi tietystä tutkinnon osasta samalla päivälle, näin oppilaat saavat vertailla omia arviointejaan myös keskenään. Päivän päätteeksi pidämmekin oppilaiden kanssa yhteispalautekeskustelun jossa ei tietenkään lähdetä yksilöimään kenenkään arviointeja. Nämä yhteispalautekeskustelut saavat opiskelijat avautumaan sekä keskustelemaan arvioinnin Pekkahttps://www.blogger.com/profile/17159875890928685494noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1525921284335389247.post-703189487640993552012-01-29T19:36:45.051+02:002012-01-29T19:36:45.051+02:00Ja vielä edelleen pohtiessani tuota JKL:n mainittu...Ja vielä edelleen pohtiessani tuota JKL:n mainittua palautteen keräystapaa aloin miettimään, josko se toimisi varsinaisten näyttöjen arviointitilaisuuksissa yhtä lailla.<br /><br />Voisin kuvitella, että mikäli opiskelijat saisivat näyttöön keskeisistä arviointikriteereistä johdetut selkokieliset selvitystehtävät, voisi siitä olla paljonkin apua varsinkin niillä sosiaalisesti arempien nuorten Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1525921284335389247.post-1592390321172915882012-01-29T19:27:53.992+02:002012-01-29T19:27:53.992+02:00Täällä käydään mielenkiintoista keskustelua itseän...Täällä käydään mielenkiintoista keskustelua itseänikin kiinnostavasta aiheesta! Teen paljon työssäoppimisten ohjauksia ja minulla on asiasta kokemusta sekä työpaikkaohjaajan että opettajan rooleista. <br /><br />JKL:n tapa kerätä opiskelijapalautetta kursseilta kuulostaa toimivalta ja on varmasti oiva tapa kehittää omia kursseja sisällöllisesti, mutta myöskin kullekin henkilökohtaisesti parhaitenAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1525921284335389247.post-38175555418701194192012-01-26T20:59:11.184+02:002012-01-26T20:59:11.184+02:00Tuo on hyvä haaste itsellenikin saada työpaikkaohj...Tuo on hyvä haaste itsellenikin saada työpaikkaohjaajat mukaan vuorovaikutteiseen keskusteluun mukaan. Tietenkin tuo on mahdollista vain, jos näyttötyö suoritetaan työssäoppijan työpaikalla, missä on työpaikkaohjaaja. Osin, ainakin sähköalalla monet tutkinnot suoritetaan koulun näyttötiloissa, joihin on tehty tarvittavat olosuhteet, mitkä vastaisivat todellista työpaikkaa. Toki työpaikoillakin Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1525921284335389247.post-47059986966063967482012-01-26T20:57:35.864+02:002012-01-26T20:57:35.864+02:00Olen itsekin huomioinut tuon tilanteen itsearvioin...Olen itsekin huomioinut tuon tilanteen itsearvioinneista ja luullakseni kaikki, jotka ovat arviointilanteissa olleet. Tosin löytyy poikkeuksiakin, jolloin näytön suorittaja aliarvioi omat tietotaitonsa ja suorituksensa. Kuitenkin harvemmin.<br />Tuossa olen täysin samaa mieltä, etteivät kysymykset saa olla tenttaavia. Miksi olisikaan, koska kyse on arvioinnista, niin silloinhan on jo kysymykset Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1525921284335389247.post-5141834893893019432012-01-26T09:50:12.005+02:002012-01-26T09:50:12.005+02:00Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1525921284335389247.post-17761415410853471942012-01-25T20:33:43.345+02:002012-01-25T20:33:43.345+02:00Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1525921284335389247.post-29652906583290928072012-01-25T20:15:54.864+02:002012-01-25T20:15:54.864+02:00Mielenkiintoinen kysymys. Etenkin tuo opettaja-opp...Mielenkiintoinen kysymys. Etenkin tuo opettaja-oppilas suhde. Siinä syntyy helposti ennakkokäsityksiä, nimenomaan opettajan kannalta asiaa tarkastellessa, vaikka näin toki ei saisi olla. Omasta mielestäni on muuten sama, onko kyseessä myyjän tai siivoojan näyttötutkinnon arviointi. Sähköalalla tulee kuitenkin yksi pulma, minkä olen huomannut, saattaa tietysti olla muillakin aloilla; jos kyse on Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1525921284335389247.post-45599449697326567942012-01-24T15:52:54.722+02:002012-01-24T15:52:54.722+02:00Opiskelija tarvitsee temperamentin koulimista koul...Opiskelija tarvitsee temperamentin koulimista koulutusalasta riippumatta. Varmasti alasta riippumatta joutuu ainakin jossain määrin tekemisiin asiakkaiden kanssa. Olipa sitten kyse kaupan myyjästä tai teknisestä asiantuntijasta, on molempien osattava ottaa huomioon asiakkaan näkemykset. Asiakkaan kuunteleminen on tärkeää. Dialogin ylläpitäminen on siten myös asiakassuhteissa tärkeää. Mutta onko Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1525921284335389247.post-76200029346654479522011-10-16T20:46:10.535+03:002011-10-16T20:46:10.535+03:00Miten otetaan huomioon esim. arviointikeskusteluss...Miten otetaan huomioon esim. arviointikeskustelussa, että opiskelijat ovat kovin eri tavalla valmiita keskusteluun?<br /><br />Monta aihetta joita tulee mieleeni kun mietin tuota kysymystä:<br />MInkälaiset ohjeet oppilaalle on annettu kyseiseen arviointitilaisuuteen? Mitä asioita hänen tulee näyttää arvioinnissa? MIllainen on opettaja-oppilas suhde ollut ennen arviointia (onko tällä vaikutusta? Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1525921284335389247.post-17912985538667939352011-10-16T11:35:06.992+03:002011-10-16T11:35:06.992+03:00JKJ: totteuttamasi kysely vaikuttaa mielenkiintois...JKJ: totteuttamasi kysely vaikuttaa mielenkiintoiselta. Itsekin useat henkilökohtaiset arviointikeskustelut tällä viikolla läpikäyneenä olen miettinyt voisiko itsearviointi ja palautekeskustelut toteuttaa toisella tavalla. Joidenkin opiskelijoiden kanssa keskusteluista saa hyvinkin antoisia ja löydän keskustelun kautta heistä uusia puolia.Jäin miettimään JKJ, käytkö myös henkilökohtaiset Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1525921284335389247.post-74386705901092972142011-10-14T19:15:31.569+03:002011-10-14T19:15:31.569+03:00Näköjään minunkaan kommenttini ei tullut eilen läp...Näköjään minunkaan kommenttini ei tullut eilen läpi. Otin sen onneksi copy-pastella talteen ennen lähettämistä joten laitetaan nyt uusiksi.<br /><br />Esimerkiksi työssäoppimisjakson arviointikeskustelussa paikalla on oppilaan ja opettajan lisäksi myös työelämän edustaja. Se voi luoda ylimääräistä jännitettä tilanteeseen ja vaikeuttaa opiskelijan osallistumista dialogiin. Oppilas saattaa tuntea, Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1525921284335389247.post-37559430848831218082011-10-14T16:18:30.197+03:002011-10-14T16:18:30.197+03:00Ymmärsinkö oikein? Olet siis sitä mieltä, että kys...Ymmärsinkö oikein? Olet siis sitä mieltä, että kyselylomake tuottaa aina aidompaa palautetta kuin keskustelu.<br /><br />Tiedustelen vielä varmuuden vuoksi kun en ole ikinä kerrännyt tällaista palautetta ja itseäni hieman mietityttää suullista palautetta tukevan sanattoman viestinnän puuttuminen lomakkeita käytettäessä.(Sami P.)Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1525921284335389247.post-78293160941405964162011-10-14T11:09:48.672+03:002011-10-14T11:09:48.672+03:00Olen hieman kyseenalaistanut jokaisen jakson päätt...Olen hieman kyseenalaistanut jokaisen jakson päätteeksi kaikkien oppilaiden kanssa käytävät kehitys- ja palutekeskustelut. Lähtötilanne ei ole sen tasa-arvoisempi kuin yrityksissä käytävissä esimies-alais -keskusteluissa. Lisäksi oppilas on saattanut käudä jo yli viisikin keskustelua eri opettajien kanssa saman viikon aikana. Lisäksi keskustelua värittää aina oppilaan saama arvosana.<br /><br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1525921284335389247.post-80105333098781974202011-10-13T23:05:05.228+03:002011-10-13T23:05:05.228+03:00Olen tehnyt myös samankaltaisia havaintoja erilais...Olen tehnyt myös samankaltaisia havaintoja erilaisissa oppilaan ja opettajan välisissä arviointikeskusteluissa kuten esim. Linda S. on kirjoittanut. Etenkin olen havainnut opiskelijoiden itsearviointeihin liittyvän monia eroavaisuuksia. Jotkut oppilaat haluavat hoitaa itsearvioinnin mahdollisimman nopeasti pois alta, jotkut toiset taas näyttävät oikeasti myös yrittävän pohtia samalla. Kuitenkin Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1525921284335389247.post-33245303194853777222011-10-13T22:40:48.851+03:002011-10-13T22:40:48.851+03:00Ja Pauliina T.:n jälkeen kommentin lähetti Johanna...Ja Pauliina T.:n jälkeen kommentin lähetti Johanna H.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1525921284335389247.post-46630050762861522982011-10-13T21:35:13.802+03:002011-10-13T21:35:13.802+03:00Minulle kävi kuten Hannelelle, eli en saanut viest...Minulle kävi kuten Hannelelle, eli en saanut viestiäni täällä läpi. Tekniikka saattaakin siis olla joskus dialogia vastaan. <br /><br />Arviointikeskustelussa on todella huomioitava toisen temperamentti ja myös omansa. Arvioida siis oikeastaan voi vasta kun on saanut oikeasti jonkin kuvan toisesta. Silkkihansikkain ei kuitenkaan kannata edetä. Rehellisyyttä arvostavat niin hiljaiset kuin Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1525921284335389247.post-58933359479567511382011-10-13T19:46:27.062+03:002011-10-13T19:46:27.062+03:00Arviointikeskustelu on siinä mielessä aikaansa ede...Arviointikeskustelu on siinä mielessä aikaansa edellä, että onnistuakseen se vaatisi dialogista otetta. Mitenkä dialoginen ote sitten onnistuu henkilöltä, joka on mahdollisesti ensimmäistä kertaa elämässään tilanteessa, jossa pitää arvioida itseään suullisesti muiden (sinua arvioivien)ihmisten läsnäollessa?<br />Vaikka itsearviointi on olennainen osa arviointia niiden tutkinnon perusteidenkin Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1525921284335389247.post-30058168638850536432011-10-13T19:12:58.539+03:002011-10-13T19:12:58.539+03:00Temperamentista puhuttiin joskus psykan tunneille ...Temperamentista puhuttiin joskus psykan tunneille ja sen jälkeen se jäi minulta unholaan, kunnes työpaikan koulutuksessa jokaisen temperamenttityyppi määriteltiin ja yhtäkkiä huomasi, että ympärillä on varsin erilaisia ihmisiä, jotka voidaan lokeroida. Aluksi lokerointi jopa hämmensi - oliko joku parempi kuin toinen- mutta pian temperamenttityypin huomioimisesta ja tarkkailusta tuli tapa, jota Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1525921284335389247.post-37869115804587038722011-10-13T10:19:30.050+03:002011-10-13T10:19:30.050+03:00Arviointikeskustelussa kuulee itsearvioinnissa tyy...Arviointikeskustelussa kuulee itsearvioinnissa tyypillisesti, että ihan hyvin meni, osasin ihan ok, en tiedä, mitä tekisin toisin. Näissä keskusteluissa tarvitaan aikaa, tilaa, avoimia kysymyksiä - mutta ne kysymykset eivät saa olla mielestäni tenttaavia. (Pauliina T.)Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1525921284335389247.post-48094143470312453762011-10-13T10:16:58.514+03:002011-10-13T10:16:58.514+03:00Arviointikeskustelu, jonka ohjaamisen suurin huole...Arviointikeskustelu, jonka ohjaamisen suurin huoleni on se, että miten saan työelämän ihmiset pysähtymään hetkeksi niin, että heillä on aikaa keskustelulle, kuuntelulle ja ohjaamiselle. <br />Arviointikeskustelussa kysytään yleensä opiskelijoilta, missä onnistuin, mitä olisin tehnyt toisin, mitä voisin kehittää. Kun tarkastelee uusia tutkinnon perusteita, yhtenä arviointikohteena on elinikäisen Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1525921284335389247.post-28824156151579346342011-10-13T08:11:32.006+03:002011-10-13T08:11:32.006+03:00Olen päässyt havainnoimaan erilaisia ihmistyyppejä...Olen päässyt havainnoimaan erilaisia ihmistyyppejä kolmikantaisissa arviointikokokouksissa. Kun päivään mahtuu monta peräkkäistä kokousta, erilaisuuden näkeminen on konkreettista, sillä aihepiiri ja agenda ovat kuitenkin kaikille samat. Olen pyrkinyt luomaan tilanteista mahdollisimman rennon, mutta silti aina joskus käy niin, että opiskelijan jännitys meinaa kasvaa liian suureksi. Silloin olen Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1525921284335389247.post-50160465679654099932011-10-12T18:44:22.358+03:002011-10-12T18:44:22.358+03:00Vasta vähän opetuskokemusta omaavana kysyisin eten...Vasta vähän opetuskokemusta omaavana kysyisin etenkin Markukselta, mutta myös teiltä muilta, että miten annatte palautetta? Onko teillä joku tietty kaava tai menetelmä? Olen kuullut ainakin hampurilaismallista (vai mikä se oli...), jossa ensin annetaan hyvää palautetta, sitten kehittämisen paikkoja ja lopuksi vielä sanotaan hyviä asioita. Tuo Markuksen kuvaama tilanne, jossa oikeat sanat ja Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1525921284335389247.post-34245662825859964012011-10-12T09:23:21.142+03:002011-10-12T09:23:21.142+03:00Jos on temperatyypiltään sellainen että saa aikaan...Jos on temperatyypiltään sellainen että saa aikaan tappelun yksin kirkossa on kyseiselle henkilölle vaikea antaa palautetta. Olen jutellut henkilöiden kanssa, jotka ovat kasvattaneet ongelmanuoria ja se saatii aika suurta itseluottamusta ja myös kovuutta. Tietysti vaihtoehto on olla kuunteleva ja empaattinen. Kuitenkin ei näin hyssyttelemällä useinkaan saada tuloksia aikaan.<br /><br />Vanha Anonymousnoreply@blogger.com