tag:blogger.com,1999:blog-1525921284335389247.post2130926152145037281..comments2016-01-05T11:14:07.623+02:00Comments on Dialogia etsimässä ja oppimassa: Kuinka syvätehoiseksi taidon oppiminen voi dialogin avulla mennä?Olen Helena Aarnio.http://www.blogger.com/profile/07391718363302386687noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-1525921284335389247.post-10248270703766932742009-11-09T11:48:32.398+02:002009-11-09T11:48:32.398+02:00"Tilanteen pulmallisuus on siinä, että usein ..."Tilanteen pulmallisuus on siinä, että usein opiskelija esittää kysymyksen hyvin niukasti, kertomatta koko ongelmaa. Eihän opiskelija usein edes pysty kuvaamaan ongelmaa täsmällisesti – jos pystyisi, ei ongelmaakaan luultavasti olisi!" Näin kuvaat osuvasti oppimistilannetta.<br /><br />Nimenomaan opiskelijan ajatuksenkulun avaaminen useilla ymmärrystä syventävillä avoimilla kysymyksilläOlen Helena Aarnio.https://www.blogger.com/profile/07391718363302386687noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1525921284335389247.post-352685445723834432009-11-07T14:29:54.380+02:002009-11-07T14:29:54.380+02:00Tässä on jotain, joka toimisi myös it-taitojen opp...Tässä on jotain, joka toimisi myös it-taitojen oppimisessa. Siinä on erityisesti opettajalla oppimista: pitää malttaa kysyä opiskelijalta, mitä hän todella tarkoittaa kysymyksillään, eikä rynnätä neuvomaan omiin ennakko-olettamuksiin perustuen. Minulle on käynyt lukemattomia kertoja niin, että on kysytty vaikkapa Wordin käytöstä jotain, ja minä olen alkanut vastata aivan eri kysymykseen, mitä Päivihttps://www.blogger.com/profile/06898275120392824018noreply@blogger.com