perjantai 25. syyskuuta 2009

Missä tilanteessa opettajan tulisi olla käyttämättä dialogista ”menetelmää”?

Dialogista menetelmää ei kannata käyttää tilanteissa, joissa on tärkeää, että opettaja kertoo, mitä tehdään ja miten tehdään. Tällaisia ovat esimerkiksi työturvallisuuteen liittyvät tilanteet, jolloin ei ole aikaa ja mahdollisuutta keskustella. On hetkiä ja tilanteita, joissa vain toimitaan tietyllä tavalla. Näin on myös esimerkiksi monissa työrauhaa koskevissa tilanteissa. Oikeastaan sellaiset tilanteet, joissa opettajana pidät tärkeänä, että juuri sinä määrität tekemisen, ovat muita kuin dialogisia. Tällaisia ovat esimerkiksi kaikki toimintaohjeet, joihin et halua sillä kertaa opiskelijoiden mielipiteitä.

Onkin kaikkinensa tärkeää, että opettajana erotat tilanteet, joissa käydään dialogia niistä, jolloin ei käydä. Kokoavasti sanottuna tilanteissa, joissa opettajalla on oltava ohjat käsissä, niissä ei tarvita dialogia. Silloin tehdään niin kuin ohjeet annetaan.

1 kommentti:

  1. Tässä blogimerkinnässä on mielestäni todella hyvä ja tarpeellinen ”varoitus”. Jokaisessa menetelmässä täytyy tietää mitä, miten ja milloin tekee asioita tietyllä tavalla. Tällöin kyseessä on myös opettajan roolin ottaminen, assertiivinen eli jämäkkä lähestymistapa. Se luo myös turvallisuutta oppimistilanteeseen, sillä paikalla on ohjaaja, jolla myös todella on ohjat käsissään.

    Minna T-a

    VastaaPoista